مدرسه ای در آباده با قدمت صد سال

مدرسه ای پرافتخار در آباده به قدمت ۱۰۰ سال/ آموزش به قدمت یک قرن؛ از اهلی شیرازی تا ۲۲ بهمن
مدیر آموزش و پرورش آباده گفت: در سال ۱۳۰۲ مدرسه‌ای دخترانه به نام اهلی شیرازی در شهرستان آباده تاسیس می‌شود که بعد از انقلاب نام آن به ۲۲ بهمن تغییر می‌یابد، دانش‌آموزان زیادی از گذشته تا کنون در این مدرسه تحصیل کردند که در حال حاضر افراد مفتخر و مشهوری شده‌اند.

فرج الله میرزایی در گفتگو با خبرنگار فارس از شیراز، شهرستان آباده را شهری فرهنگی دانست و در خصوص مدرسه صد ساله اظهار داشت: شهر آباده سوابق زیادی در زمینه فرهنگی دارد، به همین خاطر مورد توجه افراد زیادی قرار دارد، درسال ۱۳۰۲ مدرسه ای دخترانه به نام اهلی شیرازی در آنجا تاسیس شده است.
او ادامه داد: سال تاسیس باتوجه به پیگیری های مدیر و مستندات موجود در مدرسه از جمله اسناد، نامه ها، کارنامه دانش آموزان، دفتر امتحانات و مهر مدرسه سال ۱۳۰۲ را نشان میدهند اما اسنادی که نشان بدهد این مدرسه توسط چه کسی ساخته شده، موجود نیست. 
مدیر آموزش و پرورش آباده به نام های مدرسه اشاره کرد و افزود: این مدرسه قبل از انقلاب چند تغییر نام داشته،از اهلی به ۶ بهمن و بعد از آن به ملاابوطالب تبدیل شد و پس از انقلاب اسم آن به ۲۲ بهمن تغییر پیدا کرد.
او به مقاطع تحصیلی مدرسه ۲۲ بهمن پرداخت و گفت: مدرسه تا سال ۱۳۹۰، ۵ پایه بود، بعد از معرفی نظام ۶پایه، چند سالی به صورت ۶ پایه مدیریت شد و از سال ۱۳۹۵ این مدرسه با توجه به سیاست های آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین به صورت دوره ای، به پایه های اول تا سوم و پایه های چهارم تا ششم تبدیل شد.
او ادامه داد: در حال حاضر ساختمان قدیمی مدرسه به نام دبستان ۲۲ بهمن، دوره دوم، به صورت هیئت امنایی اداره میشود، اکنون در این مدرسه ۶۵۰ دانش آموز دختر، در ۹ کلاس و در۳ پایه ی چهارم و پنجم و ششم تحصیل می کنند. 
میرزایی با بیان اینکه این مدرسه از گذشته تاکنون فارغ التحصیلان و افتخارآفرینان زیادی داشته است عنوان کرد: این مدرسه از قدیم الایام افتخارات زیادی داشته و فارغ التحصیلان مشهور زیادی در داخل و خارج از کشور دارد، نزدیک به ۶۰ پزشک متخصص در داخل و خارج کشور در این مدرسه تحصیل کردند، نزدیک به ۱۵۰ معلم فرهنگی در اینجا مشغول به کار بودند، حدود ۱۰۰ نفر با مدارک فوق لیسانس و دکتری در رشته های مختلف در ابن مدرسه تحصیل کردند، افراد موفق و صاحب نامی از جمله سمیرا ملک محمدی دکترای شیمی در آلمان، فاطمه فردوسیان دکترای پلیمر در کانادا، ساناز هاشمی دکترای هواشناسی، سوده فرخی موسس شرکت نرم‌افزار در کانادا با دکترای علوم کامپیوتر و با نزدیک به ۷۰ اختراع و افراد مشهور دیگری که از این مدرسه فارغ التحصیل شدند. 
او با بیان اینکه این مدرسه بسیار مورد استقبال والدین است، گفت: مدرسه ۲۲ بهمن افتخارات زیادی داشته ، برای مثال؛ مدرسه برتر شمال استان فارس، مقام برتر کشوری در سطح برنامه تعالی مدیریت، مقام برتر کشوری در برنامه تدبیر، نزدیک به دوازده سال مقام برتر انجمن اولیا و در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ دارای گواهینامه کیفیت شد. 
مدیر آموزش و پرورش آباده از جشن یک سالگی دبستان ۲۲ بهمن خبر داد و گفت: بنا داریم در اردیبهشت ۱۴۰۲ جشن صد سالگی دبستان را جشن بگیریم و آن را به عنوان یک مدرسه ماندگار ثبت کنیم.
او ادامه داد: اولین تعمیرات و بازسازی در سال ۱۳۳۵ به وجود آمده و در سال ۱۳۸۶در این مدرسه مجدد تعمیراتی انجام شده اما هنوز چند کلاسی به سبک و سیاق گذشته باقی مانده تا به عنوان مدرسه ماندگار در شمال استان فارس، همچون مدارس قدیمی شیراز از جمله مدرسه نمازی ثبت شود.

میرزایی همچنین به قدمت آموزش و پرورش شهرستان آباده پرداخت و گفت: چند سال گذشته نیز آموزش و پرورش آباده جشن یکصد سالگی خود را گرفت، قدمت آموزش و پرورش و فرهنگ در شمال استان فارس بعد از شیراز شامل آباده میشود که بیشترین قدمت را در مسائل فرهنگی و آموزشی دارد. 
او در آخر اظهار داشت: امیدوارم این مدرسه همچنان بدرخشد و و بتواند مثل گذشته کیفیت آموزشی خوبی را به دانش آموزان ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

فرمانداری ویژه ابلاغ شد

ش جولای 15 , 2023
آرزوی مردم آباده در شرف افتتاح شدنفرمانداری ویژه شهرستان آباده طی دستور وزیر کشور به استاندار فارس ابلاغ شد.در روزهای آتی شاهد رونمایی و افتتاحیه فرمانداری ویژه شهرستان آباده هستیم.

بایگانی‌ها

دسته‌ها

اطلاعات