عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی نابودی

رها شدن سنگ نوشته ارزشمند در گوشه‌ای از بنا بخشی‌هایی از عمارت کلاه فرنگی آباده فرو ریخته و مسئولان برای پیشگیری از ریزش بیشتر بنا، داربست‌های آهنی را بر روی آن کار گذاشته و آن را به حال خود رها کرده اند.
یکی از بنا‌های بسیار ارزشمند شهر آباده در استان پارس، که چشم و چراغ و نگین معماری شهر به شمار می‌آید عمارت کلاه فرنگی است. این بنا در شرایط نگهداری و حفاظتی مناسبی قرار ندارد و رخداد‌های ناگواری را از سر می‌گذراند. 

عمارت کلاه فرنگی از بنا‌های دوران قاجاریه است که در نزدیکی میدان ولی عصر کنونی آباده قرار دارد. این بنا دارای یک اشکوبه (طبقه) بوده و در وسط آن باغچه‌ای مربع شکل جای گرفته است. نقشه این بنا دایره‌ای و از ۳ نیم دایره تشکیل شده است.

عمارت کلاه فرنگی بر روی یک سکوی آجری با بلندای ۸۰ سانتی متر جای گرفته و به اندازه ۲ پله از سطح زمین فاصله دارد. ستون‌های سنگی با سرستون‌های کنگره ای، سقف بنا را نگه داشته و پایه ستون‌ها بر روی ایوانی به پهنای یک متر قرار گرفته که در پیرامون بنا جای دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رضا حداد کارگردان مشهور آباده ای در گذشت

ش مه 20 , 2023
رضا حداد کاگردان تئاتر و سینما و تلویزیون میباشد او متولد ۱۳۴۸ در شهر آباده بوده که در ٢٩ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سن 54 سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت در ادامه به بیوگرافی رضا حداد خواهیم پرداخت. بیوگرافی رضا حداد رضا حداد کارگردان سینما و تلویزیون بوده که متولد […]

بایگانی‌ها

دسته‌ها

اطلاعات